PREDGOVOR
Na početku bavljenja klarinetskom pedagogijom, 1978. godine, započeo sam pisanje početne škole za klarinet. Sva razmišljanja usmerio sam da nađem odgovor – kako naučiti sviranje na klarinetu brzo, lako i temeljno.
Škola Učim klarinet je dugo godina pisana, sažimana i prekrajana. Najveći pomagači na ovom putu bili su mi generacije učenika, moje brojne kolege i sami moji sinovi.
Za štampu je pripremljeno drugo, prerađeno izdanje moje škole Učim klarinet I.
Protekla četrnaestogodišnja pedagoška praksa, od prvog izdanja knjige, ukazala mi je na njene nedostatke. Cilj – predviđeni fond potrebnog znanja i veština koje učenik treba da stekne i usvoji ovom školom – i dalje je isti, samo su putevi do njega poboljšani, kraći, jednostavniji, postupniji, lepši i lakši.
Ako se ova škola temeljno savlada, rezultat će biti: lep i zdrav ton, dobra sinhronizacija prstiju i jezika i muzičko-teoretsko znanje. Za sve ovo, učeniku je dato dovoljno vremena i vežbi da nauči lako i opušteno sviranje, vodeći računa da mu vežbe ne dosade.
Etide su kratke, melodične i sistematski usmeravaju razvoj učenika, vodeći ga stalno u nova saznanja i otkrivanja tajni sviranja klarineta.
Školu prožimaju šest elemenata. Osnov čine vežbe (etide) i skale. U četvrtastom okviru dati su osnovni pojmovi iz teorije muzike. Grif svakog tona prikazan je grafički. Za razvijanje smisla za grupno muziciranje i dobru intonaciju, učeniku su na raspolaganju i vežbe za dva klarineta. Škola je ilustrovana slikama kompozitora koji su pisali za klarinet, sa podacima o njihovim najvažnijim delima za ovaj instrument. Na samom početku škole date su informacije i saveti učeniku za rad.
No, bez obzira na svoju iscrpnost, škola traži i živu reč nastavnika da uoči i ispravi nepravilnosti i dozira količinu etida, posebno prema svakom učeniku.
Za svaku godinu škole napisao sam i Vežbe skala, kao i prateće male komade Raspevani klarinet I – IV, Vedri dani u muzičkoj školi i Laki klarinetski dueti I – II, kao i transkripcije Veliki majstori za klarinet I – VI. Na ovaj način želeo sam da zatvorim celovit krug neophodne literature za potpun razvoj mladog klarinetiste.
Gradivo za svaku godinu je pisano za prosečno sposobnog učenika, dok nadareniji mogu preći i deo materijala predviđenog za višu godinu.
Svim korisnicima škole želim uspešan i dobar razvoj ”na putu do zvezda”.